Program 2016

29. – 31. januar 2016 Bragernes kirke, Drammen

Forholdet mellom Mozarts kirkemusikk og hans operaer

PROSJEKT i samarbeid med Norges Musikkhøgskole.

29.-30. januar
Masterclass med gjennomgang av stoff fra 4 Mozart-operaer v/ prof. Nils Holger Petersen, København universitet & Marianne Hirsti.

Parallelt kurs i Mozarts messer v/ Terje Kvam

31. januar kl. 11.00
Ad fontes gudstjeneste i Bragernes m. Mozart:»Waisenhaus-messe». Ad Fontes kor, Oslo barokkork., leder Knut Johannessen, dir. Terje Kvam

31. januar kl. 19.00
Stor Mozart-konsert i Drammen teater m. utdrag fra «Figaros bryllup», Don Giovanni», «Idomeneo» & «Tryllefløyten». Konferansier: Nils Holger Petersen & Marianne Hirsti.

4. – 6. mars 2016 Nikolai-kirken, Granavolden & Ringsaker kirke

Gregoriansk sang

29. – 30. januar
Kurs i gregorianikk ved Consortium Vocale & Alexander Schweizer.

30. januar kl. 18.00
Gregoriansk konsert v/Consortium Voc.

31. januar kl. 11.00
Gregoriansk høymesse m. Cons. Voc. & Eyvind Aarset (jazz-gitar). d) Konserten fra 30. jan. gjentas i Ringsaker Kirke.

29.april – 1.mai 2016 Høvik kirke

Som i himmelen – så og på jorden

Gudstjenesten som liturgisk drama

Organisasjonen Ad Fontes arrangerer et seminar i gudstjenestegjennomføring for kantorer, prester, klokkere, sangere og andre interesserte i Høvik kirke siste helg i april. Temaet for seminaret er Gudstjenestens dramaturgi, og det blir veiledning i agende-utforming, stemmebruk og liturgisk sang, liturgisk spill, ledelse av gudstjenestekor m.m. Det blir lagt vekt på arbeidet med bind tre av Norsk koralbok.

Forelesere/instruktører er domkantor Terje Kvam og sangeren Marianne Hirsti. Seminaret er åpent for både aktive og passive deltagere, og høymessen i Høvik kirke søndag morgen vil bli et resultat av arbeidet de foregående dagene.

PROGRAM:

Fredag 29. april
16.00-17.30:
Gudstjenestens dramaturgi, gudstjenesteutforming.

18.00-21.00:
a) Stemmebruk, lesning av tekster, liturgisk sang.
b) Liturgisk spill, salmer og chants (bibelske salmer)

Lørdag 30. april
10.00-11.30:
a) Prosesjoner og liturgisk «geberdologi»: Hvordan bevege seg i det liturgiske rom.
b) Liturgisk spill: høymessens melodier.

12.00-14.00:
a) Ledelse av liturgiske kor, resitasjoner (Chant, gregoriansk resitasjon)
b) Fortsettelse med stemmebruk & liturgisk sang

15.00-16.30:
Korinstruksjon med medlemmer av Høvik kirkekor.

17.00-20.00:
Gjennomgang av søndagens høymesse med liturger, kantorer, tekstlesere, kor etc

Søndag 1. mai
09.00-10.30: «Generalprøve» på høymessen med alle deltagere.

11.00: Høymesse i Høvik kirke.

Deltakeravgift: kr. 500,-
Påmelding til: oekseter@drammen.kirken.no

Søndag 6. november kl. 19.00 Fredrikstad domkirke

Allehelgenskonsert

Vokalverker av renessansekomponistene Thomas Tallis og John Taverner fremføres av  Ad fontes’ vokalensemble, dirigent Terje Kvam.

lyskasse2 

Søndag kveld 6. november er det duket for en spesiell vokalkonsert i Fredrikstad domkirke: En av renessansens mest berømte a capella-messer blir fremført av en profesjonell solist-kvartett. Verket er John Taverners legendariske «WESTERN WIND MASS» som er det første eksempel i England på messe-musikk basert på en folkelig kjærlighetssang. I tillegg til Taverners messe, vil man også få høre motetter og salmer av en annen berømt renessansekomponist, Thomas Tallis.

Taverners messe inneholder satsene Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei. Folkesangen «Western wind, when will thou blow?» danner det musikalske motiv-materialet, og opptrer snart i sopranstemmen, snart i tenor eller bass, mens de øvrige stemmer slynger seg i musikalske girlandere rundt hovedtemaet. Messen regnes som et av høydepunktene innen renessansens a capella musikk, men oppføres sjelden p.g.a. de store krav den setter til utøverne. Nå får publikum anledning til å oppleve denne enestående komposisjon i Fredrikstad domkirke.

Thomas Tallis er nok mer kjent enn Taverner, særlig for sine versjoner av «Jeremias klagesanger» og den berømte 40-stemmige motett «Spem in alium». Han har imidlertid en anselig produksjon av mindre motetter og salmer som har funnet sin selvsagte plass i det kirkelige kor-repertoir. Under søndagens konsert vil vi få høre noen av hans vakreste motetter og salmer, bl.a. «Jeg ser deg, O Guds Lam, å stå», som også er temaet for Vaughan-Williams storslagne «Fantasia on a theme by Tallis» for dobbelt strykeorkester. Som innledning på konserten spilles Bach’s Preludium & fuge i e-moll, BWV 533.

Allehelgenskonserten i Fredrikstad domkirke er en del av organisasjonen Ad Fontes’ prosjekter. Ad Fontes arbeider for en utvidelse av kirkens kulturelle og kunstneriske uttrykk ved hjelp av konserter, seminarer, gudstjenester og sceniske produksjoner. Målet er å løfte frem storartet musikk på en måte som letter tilgangen for det interesserte publikum. Ved søndagens konsert blir det også en gjennomgang av messemusikken med eksempler, for å vise oppbygningen av de forskjellige satsene.

Medvirkende: Helga Størdal, sopran, Daniel Sæter, kontratenor, Paul Kirby, tenor og Haakon Hille Hustad, bass. Dirigent: Terje Kvam.

Velkommen til en spesiell Allehelgens-konsert med renessanse-toner!