Konsert Hamar domkirke 12. februar. Jenta uten hender. Eventyr
bearbeidet fra brødrene Grimm.
Bach-messe i Fredrikstad domkirke og konsert i Moss kirke 5.mars. Bach-kantatene BWV 22 og 23.
Bach-messe i Fredrikstad domkirke kl. 11.00 med kantatene BWV 22 og 23. Innledende gjennomgang av kantatene ved kunstnerisk leder Terje Kvam kl. 10.15. Bach-konsert med de samme kantatene i Moss kirke kl. 19.00 . Medvirkende: Oslo Barokkorkester under ledelse av Knut Johannessen, domkantor Dan Rene Dahl og dirigent Terje Kvam. I tillegg programmet ble programmet utvidet med satser fra Hans Leo Hassler, Missa octo vocum - messe for åtre stemmer.
Bach-fest i Tønsberg domkirke 23.- 24. september
I samarbeid med Tunsberg bispedømmeråd og «Klingende kirke» arrangerer Ad Fontes En Bach-fest i Tønsberg domkirke helgen 23.-24. september. Tønsberg Domkor deltar som medarrangør og som medvirkende i den avsluttende Bach-konserten.
PROGRAM:
Lørdag formiddag:
Foredrag ved domkantor emeritus Terje Kvam om «Fremføring av Bach-kantater i vår tid». Foredraget er åpent for alle interesserte, og det blir mulighet for spørsmål og samtale om temaet i etterkant.
Lørdag ettermiddag:
Åpen korprøve med Tønsberg Domkor på Bach-kantate BWV 148: «Bringet dem Herrn Ehre seines Namens».
Det er anledning til å melde seg på for erfarne korsangere med gode notelesningsferdigheter.
Søndag etter høymessen:
Generalprøve med kor og Oslo barokkorkester, leder Knut Johannessen.
Søndag kveld:
Bach-konsert i Domkirken med Kantate nr. 148, samt utvalgte koralsatser fra forskjellige kantater. Dessuten fremfører alt-solisten Anne Carolyn Schlüter et knippe av Bachs «Geistliche Lieder».
Programmet ved denne konserten vil vise spennvidden i Bachs komposisjoner fra de enkle «Geistliche Lieder» til den monumentale kantaten nr 148: «Bringet dem Herrn Ehre seines Namens» for fullt barokkorkester, kor og solister.
Dirigent er domkantor em. Terje Kvam som i 33år arbeidet med fremførelser av Bach-kantater i Oslo Domkirke. I forbindelse med disse oppstod begrepet «AD FONTES» - til kildene – som ble selve mottoet for arbeidet i organisasjonen med samme navn: å trenge inn til musikkens kilde.
Dette gjøres på to måter: 1) Vi benytter originalinstrumenter fra barokken for å gjenskape Bachs egen klang-koloritt, 2) Inngående studier av barokkens oppførelsespraksis: Instrumentasjon, besetning, stemming og artikulasjon. Målet: Å la publikum få gjenoppdage friskheten og storheten i Bachs musikk!
Dette krever medvirkende på høyt profesjonelt nivå:
Oslo Barokkorkester er ledende i Norge mht. arbeid med barokkens originalinstrumenter og fremstår med en sjelden klang-koloritt.
Mezzo-solist Anne-Carolyn Schlüter hører til Europas elite innenfor barokk vokalinterpretasjon.
Tenor-solist Johan Olsson er en ung sanger med sterk forståelse for barokkens uttrykk.
Domkantor Espen Melbø bidrar også med et av Bachs store preludier og fuger.
Kor og orkester fremfører også et knippe koraler fra kantater og Johannes-pasjonen for å vise hvor fantasifullt Bach kunne omforme enkle koralmelodier til fullverdige kunstuttrykk.
Varemerket for Ad Fontes er formidlingen av musikken under konserten: Detaljert gjennomgang av verkene med klingende musikkeksempler fremført av de medvirkende.